Trh zábavy
2/ÚNOR 2000  inzertní a informační měsíčník

ARCHIV
Automaty
Stolní fotbaly
Šipkové automaty
Kuželky, bowling
Kulečníky a příslušenství
Hokeje
Flippery
Jukeboxy
Simulátory
Výstavy
Články
Ostatní inzerce
 Logo Komory Zábavy

JUDr. Ivo Kasal hodnotí zákon o loteriích

 JUDr. Ivo Kasal Pokračování v definování pojmů. Materiál v předminulém, minulém i tomto čísle doslovně převzat z obhájené diplomové práce koncipienta advokátní kanceláře JUDr. Ivo Kasala. Materiál byl ke dni vytištění aktualizován podle nových účinných předpisů.

F. Problematika prokazování bezúhonnosti
   Z předchozího výkladu vyplývá, že zákon stanoví požadavek prokazování bezúhonnosti pro všechny žadatele o povolení k provozování loterií a sázkových her podřaditelných pod režim zákona č. 202/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Slovní spojení požadavek prokazování bezúhonnosti nechť je chápáno plně ve smyslu ustanovení § 4a odst. 1 zákona LotZ. Podle tohoto ustanovení je žadatel o povolení povinen předložit povolujícímu orgánu doklad o bezúhonnosti fyzických osob, které u žadatele mají postavení statutárního orgánu nebo jsou jeho členy, a fyzických osob, pokud jsou zakladateli právnické osoby; je-li zakladatelem jiná právnická osoba, doklad o bezúhonnosti osob, které u této právnické osoby mají postavení statutárního orgánu nebo jsou jeho členy.
   Požadavek předkládat doklad o bezúhonnosti fyzických osob, pokud jsou zakladateli právnické osoby, jde nad rámec zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů. Tomu je po novele zákonem č. 142/1996 Sb. sice známa povinnost dokladování bezúhonnosti členů statutárních orgánů, avšak co se týče zakladatelů právnické osoby, obchodní zákoník tento požadavek nezná.
   Podmínku bezúhonnosti nesplňuje osoba odsouzená pravomocně buď pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání, nebo pro jiný trestný čin spáchaný úmyslně, jestliže vzhledem k povaze podnikání a osobě pachatele je obava, že se dopustí stejného nebo podobného činu při provozování loterií a jiných podobných her.
   Bezúhonnost se prokazuje výpisem z Rejstříku trestů. Cizí státní občané, kteří nemají na území České republiky trvalý pobyt, prokazují bezúhonnost odpovídajícími doklady vydanými státem, jehož jsou občany, a současně i státy, ve kterých se více než tři měsíce nepřetržitě zdržovali v posledních třech letech (zákon o takový dokladech hovoří zkráceně jako o "zahraničních dokladech"). Ti cizinci, kteří mají na našem území povolen pobyt a v době prokazování bezúhonnosti tento pobyt trvá alespoň šest kalendářních měsíců, předkládají navíc výpis z Rejstříku trestů. Výpis z evidence Rejstříku trestů, popřípadě obdobný zahraniční doklad, nesmí být v době předložení starší tří kalendářních měsíců.
   Pokud došlo po vydání povolení ke změně v osobě, jejíž bezúhonnost je třeba podle zákona dokládat, je provozovatel povinen tuto skutečnost písemně oznámit nejpozději do jednoho měsíce po dni, v němž ke změně došlo, orgánu, který povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry vydal. Zároveň je provozovatel povinen přiložit výpis z Rejstříku trestů, respektive jiný obdobný zahraniční doklad této osoby. Na tomto místě jen malou poznámku. Vždy je velmi dobré, pokud jakýkoliv doklad má tzv. legalizaci nebo superlegalizaci. Jedná se o potvrzení čs. orgánu tuzemského nebo v zahraničí ( konzulát, naše velvyslanectví ), že doklad příslušné země je pravý nebo ověřuje žádanou skutečnost. Zahraniční doklady doporučujeme superlegalizovat vždy.

IV. O některých typech loterií a sázkových her podrobněji

A. Loterie a tomboly
   Povolení k provozování loterie a tomboly nelze samozřejmě vydat fyzické osobě ani tuzemské právnické osobě se zahraniční majetkovou účastí ani právnické osobě, ve které má tato společnost majetkovou účast. Zákon předepisuje pro provozovatele loterie (ne tomboly) obligatorní právní formu, minimální základní jmění a složení tzv. jistoty (podrobně viz předchozí výklad). Povinnost doložit výpisem z evidence Rejstříku trestů bezúhonnost osob uvedených v § 4a platí jak pro žadatele o povolení loterie, tak tomboly. Výtěžek z loterie nebo tomboly lze použít pouze pro veřejně prospěšný účel uvedený v povolení.
   Proto povolující orgán, jímž je obecní úřad, nebo okresní úřad či Ministerstvo financí ČR nepovolí takovou loterii nebo tombolu, jejímž účelem je krytí buď

  • výdajů provozovatele tomboly, jež podle své povahy mají být kryty z jeho příjmů,
  • výdajů na pořádání zábav, slavností a podobných akcí, na nichž není vybíráno vstupné,
  • nákladů jakékoliv akce, jestliže je z předběžných rozpočtů patrna nehospodárnost jak při pořádání tomboly, tak při plánovaném použití jejího výtěžku.

   Tisk losů pro loterie a tomboly s herní jistinou vyšší než 50 000 Kč musí být proveden ve Státní tiskárně cenin v Praze. U tombol s herní jistinou do 50 000 Kč a tombol mohou být slosovány losy, které jsou očíslovány a opatřeny razítkem provozovatele. Text losů při herní jistině nad 50 000 Kč musí obsahovat náležitosti stanovené v ustanovení § 8 odst. 2 LotZ. Na losech nesmějí být vytištěny státní symboly. Tombolové losy se prodávají pouze v den a na místě konání povolené akce. Do losování tomboly se zahrnou pouze prodané losy, zatímco u loterie všechny vydané losy. Losovaní musí být veřejné. V případě herní jistiny přesahující 50 tisíc korun se losování účastní kromě státního dozoru i notář. Účast státního dozoru není nutná u tomboly s herní jistinou do 20 tisíc Kč.
   Předmětem výhry u tomboly a věcné loterie mohou být jen věci movité s vyloučením peněz, vkladních knížek a cenných papírů. U peněžitých, číselných a okamžitých loterií a sázkových her výhradně peníze, pokud ovšem Ministerstvo financí ČR výjimečně nepovolí i výhry v jiných movitých věcech. Úhrnná cena výher nesmí být menší než 20 % a vyšší než 50 % herní jistiny. Výjimku může povolit Ministerstvo financí. Pravděpodobnost výher nesmí být vyšší než 1:200.
   Podle ustanovení § 11 odst. 1 LotZ je provozovatel, kterému byla povolena loterie, povinen jmenovat nejméně tříčlennou loterní komisi. Podobně provozovatel, kterému byla povolena tombola, jmenuje loterního zástupce. Jak členové komise, tak loterní zástupce musí být bezúhonní. Z věty čtvrté tohoto ustanovení vyplývá, že pokud je provozovatelem loterie stát nebo akciová společnost založená k provozování loterií a jiných podobných her, loterní komise se nezřizuje. Nikdo jiný než stát a akciová společnost založená k provozování loterií a sázkových her ale nesmí loterii provozovat (§ 4 odst. 6 LotZ). Není třeba se proto o loterní komisi dále zmiňovat, úprava této instituce je zcela bez významu. V tomto směru je úprava velmi zmatečná.
   Výhry se v tombole vydávají v den a na místě slosování, přičemž do příjmu tomboly patří výhry, které nebyly ve stanovené lhůtě vyzvednuty. Nevyplácí-li provozovatel loterie výhru bezprostředně po skončení hry, je povinen vyplatit ji ve lhůtě stanovené v herním plánu, nejpozději však do 60 dnů od uplatnění nároku. Lhůta pro uplatnění práva na výhru u provozovatele nesmí být kratší než třicet dnů a delší než devadesát dnů ode dne následujícího po slosování. Do příjmu loterie patří i výhry připadající na neprodané losy a výhry, které nebyly ve stanovené lhůtě vyzvednuty.
   Do 60 dnů po skončení slosování musí být provedeno vyúčtování tomboly, jakož i akce, k jejímuž zabezpečení byla povolena.

(pokračování příště)


2 Státní dozor nad dodržováním LotZ vykonávají obce a okresní úřady, pokud vydaly povolení k provozování loterie a jiné podobné hry. Je-li povolujícím orgánem loterie a jiné podobné hry Ministerstvo financí ČR, dozorujícími orgány jsou rovněž jednak finanční úřady, jejichž místní příslušnost je určena podle sídla provozovatele, a jednak finanční úřady, v jejichž územním obvodu se nacházejí jednotlivé provozovny pořadatele loterie popř. jiné podobné hry.
  Web design © 2B