Způsob výpočtu odvodu části výtěžku
Převzato z http://www.forbes.cz/
Na základě vašich četných žádostí zveřejňujeme část komentáře k výkladu pojmu odvodu části výtěžku týkající se samotného způsobu výpočtu
Způsob výpočtu odvodu části výtěžku
Přes množství diskusí v poslední době musíme konstatovat, že výklad způsobu výpočtu odvodu části výtěžku, potvrzený příslušným oddělením Ministerstvem financí, a to na naši žádost, je známý celému oboru již od konce roku 1998, přesně od 7. září 1998. Jasně bylo stanoveno, že výpočet probíhá na základě ustanovení § 4 odstavce 2a. K jediné změně v tomto výkladu došlo po přijetí novely zákona č. 63/1999 Sb., která opravila chybu a umožnila odpočet místních poplatků při výpočtu odvodu části výtěžku. Současně došlo od 1. 1. 2000 k vypuštění písmena b/ předmětného odstavce a tím k přečíslování odstavce. Od 1. 1. 2000 se tedy řídí výpočet odvodu části výtěžku
dle § 4 odstavce 2.
K úvahám nad možností použití § 4 odstavce 3 pro výpočet odvodu části výtěžku lze jen znovu zopakovat náš vlastní výklad, kterým jsme argumentovali již v průběhu přípravy novely zákona č. 63/1999, která snížila maximální výši sazby místních poplatků z částky 20.000,- na 5.000,- Kč za tři měsíce, při obhajobě proti snaze o opětovné zvýšení této sazby (návrh poslance Zuny) a také při projednávání návrhu zákona o obecních daních. Výklad, který se z naší strany, ani ze strany ministerstva financí, poslanců Parlamentu ČR a také ostatních subjektů na loterním trhu nijak nezměnil, je následující:
Způsob výpočtu odvodu
Zákon č. 149/1998 Sb. sjednotil podmínky a způsob výpo-čtu a odvodu části výtěžku na veřejně-prospěšné účely. Na rozdíl od původní právní úpravy je nyní odváděná část výtěžku vypočítávána z obratu loterií po odečtení pouze poplatků a nákladů st. dozoru a nikoliv ze zisku loterií po odečtení poplatků, nákladů st. dozoru a nákladů provozovatele. Výpočet odvodu části výtěžku je prováděn dle vzorce uvedeného v § 4 odst. 2a (od 1. 1. 2000 odst. 2) výše uvedeného zákona.
Současná výše odvodu části výtěžku je tedy v porovnání s původním systémem vyšší. Ve výkladu této části zákona dochází k mylnému spojování výpočtu odvodu části výtěžku s § 4 odst. 3 pramenícímu z neznalosti ustanovení zákona a jeho propojení s jinými právními předpisy. Je nutné zdůraznit, že výpočet je v každém případě prováděn dle § 4 odst. 2a (od 1. 1. 2000 odst. 2), který zní:
§4
(2) Povolení se vydá, jestliže provozování loterií a jiných podobných her je v souladu s jinými právními předpisy, nenarušuje veřejný pořádek, je zaručeno jejich řádné provozování včetně řádného technického vybavení a bude-li na sociální, zdravotní, sportovní, ekologický, kulturní nebo jinak veřejně prospěšný účel použito části výtěžku ve výši, která odpovídá v tabulce stanovenému procentu, to je nejméně 6 % až 20 % z rozdílu, o který příjem provozovatele, tvořený všemi vsazenými částkami ze všech jím provozovaných her podle § 2 a § 50 odst. 3, které podléhají vyúčtování v účetním období, převyšuje výhry vyplacené sázejícím, správní poplatky, místní poplatky a náklady státního dozoru (dále jen "část výtěžku").
Výše rozdílu v mil. Kč | do 50 | 50-100 | 100-500 | 500-1000 | nad 1000 |
Stanovené % odvodu | 6 % | 8 % | 10 % | 15 % | 20 % |
Odvod části výtěžku v určené výši na veřejně prospěšné účely splňuje podmínku stanovenou zvláštním předpisem. 3)
§ 4 odstavec 3, který je z neznalosti spojován s výpočtem odvodu, měl původně zcela jiný účel a to ve spojení s jinými právními předpisy, které byly a jsou s tímto zákonem vzájemně provázány. Jde například o zákon 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, který až do své novelizace zákonem 333/1998 Sb. přímo pracoval s pojmem "výtěžek". Vzhledem k tomu, že žádný jiný zákon nedefinuje ve vztahu k účetním a daňovým zákonům tento pojem, bylo nezbytné, aby byl definován v tomto příslušném právním předpise.
§4
(3) Výtěžkem se rozumí příjem jednoho provozovatele tvořený všemi vsazenými částkami ze všech jím provozova-ných her podle tohoto zákona, které podléhají vyúčtování v účetním období, snížený o výhry, správní poplatek, místní poplatek, náklady státního dozoru a o vlastní náklady provozovatele přímo související s provozováním her.
§ 19 odst. 1 písmeno g) zákona č. 586/1992 Sb. - původní znění:
Od daně jsou osvobozeny
g) výtěžek provozovatele loterií a jiných podobných her povolovaných podle zvláštních předpisů 12) který je určen ve výši alespoň 90 % na veřejně prospěšné účely
§ 19 odst. 1 písmeno g) novely zákona č. 333/1998 Sb. zní:
Od daně jsou osvobozeny
g) příjmy z loterií a jiných podobných her, u nichž bylo povolení k provozování vydáno podle § 4 odst. 2 písm. a) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 149/1998 Sb.,".
Je tedy třeba ještě jednou zdůraznit:
Podle § 4 odst. 3 NENÍ VYPOČÍTÁVÁN ODVOD ČÁSTI VÝTĚŽKU. Ten je vypočítáván podle § 4 odst. 2a (od 1. 1. 2000 odst. 2) tedy bez odpočtu vlastních nákladů provozovatele!
|