Z důvodové zprávy k novele.
V souladu s usnesením vlády č. 784/2004 a Plánem legislativních prací vlády na rok 2005 vypracovalo Ministerstvo financí návrh zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů.
I když platná právní úprava se v praxi do značné míry osvědčila, vyžaduje provedení řady změn. Některé právní instituty jsou pro tuto oblast zvláštního podnikání nastaveny příliš liberálně, což vede v praxi k neustálému nárůstu počtu heren a kasin. Zvýšená bezpečnostní rizika spojená zejména se sázkovými hrami v kasinu si vyžadují zprůhlednit osoby, které rozhodujícím způsobem ovlivňují řízení jednotlivých provozovatelských subjektů.
V souladu s Programovým prohlášením vlády navrhovaná právní úprava sleduje cíl posílit transparentnost a regulaci celé oblasti sázkových her. Zpřísnění a především transparentnost provozování sázkových her je nutné s ohledem na řadu zásadních událostí. Jedná se zejména o narůstající počet teroristických akcí a jejich možné propojení s oblastí hazardních her, jako jedním z možných zdrojů financování a tomu odpovídající zvýšená mezinárodní snaha bojovat proti terorizmu a praní špinavých peněz.
1. Základní změny oproti platnému zákonu:
- souhlasné vyjádření Ministerstva vnitra z hlediska bezpečnostních zájmů státu jako jedna ze základních podmínek pro vydávání povolení. Nejedná se o nový institut, neznámý v našem právním řádu. Podobné stanovisko je např. vyžadováno podle zákona č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, ve znění pozdějších předpisů. Ministerstvo financí bude zjišťovat stanovisko Ministerstva vnitra u všech osob, které žádají poprvé o povolení k provozování a dále při změnách v osobách uvedených v § 4a zákona. Novela ukládá Ministerstvu financí požádat Ministerstvo vnitra do šesti měsíců od účinnosti novely o stanovisko ohledně všech dosavadních provozovatelů sázkových her v kasinu. Ministerstvo financí jako orgán státního dozoru požádá Ministerstvo vnitra o toto stanovisko rovněž u všech dosavadních provozovatelů sázkových her. Vzhledem k počtu případů, které budou takto prověřovány, však novela u dosavadních provozovatelů ostatních sázkových her (vyjma sázkových her v kasinu) Ministerstvu financí lhůtu pro požádání o stanovisko Ministerstva vnitra nestanoví. Pokud Ministerstvo vnitra posoudí, že provozování loterií a jiných podobných her některým z dosavadních provozovatelů není v souladu s bezpečnostními zájmy státu, Ministerstvo financí povolení tomuto provozovateli odejme,
- zpřísnění ustanovení o odvodu části výtěžku na veřejně prospěšné účely, včetně zveřejňování těchto údajů. Cílem je zprůhlednit toky peněz od provozovatelů ke konečným příjemcům, včetně zajištění použití těchto prostředků skutečně na veřejně prospěšné činnosti,
- rozšíření okruhu osob prokazující bezúhonnost. Jedná se o osoby mající značný vliv na chod společnosti (členové dozorčí rady, osoby ve vedoucích funkcích, prokuristé),
- rozšíření podmínek pro prokazování bezúhonnosti na všechny úmyslné trestné činy a vybrané nedbalostní činy,
- zvýšení základního kapitálu u všech her a stanovení obecné podmínky splacení emisního kurzu akcií v penězích a z vlastních zdrojů provozovatele,
- zvýšení tzv. herní jistoty u všech sázkových her, aby lépe odpovídaly dosahovaným tržbám provozovatelů i objemu příp. závazků, které se z jistoty hradí,
- zákaz provozování her prostřednictvím veřejných severů na internetu, jakož i reklamy těchto her. Novela sleduje zlepšení podmínek pro důslednou kontrolu finančních toků s cílem zabránit praní špinavých peněz v této oblasti podnikání. Provozování her prostřednictvím veřejně přístupných serverů na internetu naopak navozuje anonymitu a v rozporu s uvedeným cílem takovouto důslednou kontrolu nezabezpečuje,
- rozšíření vlivu obcí na oblast povolování sázkových her v kasinu doplněním stávajícího zmocnění pro obce k vydávání obecně závazných vyhlášek, kterými se zakazuje provozování výherních hracích přístrojů na určitých veřejně přístupných místech, o toto zmocnění i v případě sázkových her v kasinu,
- upřesnění některých definic (herna, kasino).
Provozování loterií a jiných podobných her je v právu Evropských společenství upraveno pouze primárním právem. Orgány ES zatím nevydaly žádné sekundární právní předpisy pro tuto oblast podnikání. Platná právní úprava ani předkládaná novela nejsou v některých ustanoveních (§ 1 odst. 6, § 4 odst. 5 a § 4 odst. 11 platné právní úpravy a § 4 odst. 6 a 8 novely) v souladu s primárním právem ES, konkrétně s články 28, 43, 49 a 56 Smlouvy o založení ES. Jedná se o svobodu usazování a poskytování služeb a volný pohyb zboží a kapitálu. V souladu s Programovým prohlášením vlády je cílem této novely v krátkém časovém horizontu posílit transparentnost a regulaci oblasti provozování loterií a jiných podobných her. Předkládaná právní úprava je proto novelou dílčí, která se dotýká těch ustanovení platné právní úpravy, která vyžadují - v souladu s Programovým prohlášením vlády - zprůhlednit a přísněji regulovat. Z tohoto důvodu a rovněž vzhledem k nutnosti zajistit kvalitní kontrolu tohoto podnikání, chránit bezpečnostní zájmy státu a zabránit praní špinavých peněz v této oblasti se předkládaná novela dotýká pouze některých ustanovení platné právní úpravy a neklade si za cíl komplexní úpravu problematiky loterií a sázkových her. Vzhledem k probíhající diskusi na úrovni Evropské unie doporučujeme tuto oblast řešit zásadním způsobem teprve v závislosti na schválení směrnice Evropského parlamentu a Rady o službách na vnitřním trhu.
Vzhledem k výše uvedenému není navrhovaná novela zcela v souladu s ústavním pořádkem ČR, konkrétně s ústavním zákonem č. 395/1991 Sb. (tzv. euronovela).
2. Z navrhovaného zákona nevyplývají zvýšené nároky na statní rozpočet. Novela nemá dopad na životní prostředí ani dopad na rovné postavení mužů a žen. Vzhledem k navrženému zvýšení základního kapitálů a stanovení, že může být tvořen pouze peněžitými vklady, a dále s ohledem na zvýšení jistot, bude mít nová právní úprava dopad na hospodářské subjekty, především na malé a střední podnikatele. Pro provozovatele bude znamenat zvýšení účelové vázanosti finančních prostředků ve formě jistot skládaných podle § 4b zákona. Navržené zvýšení jistot u loterií a jiných podobných her činí 1 367 mil. Kč při současném počtu 390 provozovatelů. Určité zmírnění tohoto dopadu na dosavadní provozovatele pokud jde o základní kapitál je upraveno v přechodných ustanoveních (bod 4). V tomto ustanovení se dosavadním provozovatelům povoluje navýšit základní kapitál do dne nabytí účinnosti tohoto zákona i nepeněžitými prostředky.
3. Novela byla v rámci vnějšího připomínkového řízení zaslána k vyjádření všem povinným připomínkovým místům. Předkladatel nevyhověl několika zásadním připomínkám, které uplatnilo Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo kultury, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad vlády, odbor kompatibility. Tyto připomínky se tak stávají předmětem rozporu. Přehled vypořádání zásadních připomínek povinných připomínkových míst tvoří samostatnou přílohu předkládaného materiálu.
Předmětem rozporu jsou tyto připomínky:
Ministerstvo spravedlnosti:
- § 4 odst. 2 novely: Stanovit taxativně výčet subjektů, kterým lze odvést část výtěžku, a jako možné příjemce stanovit pouze nestátní neziskové organizace a obce.
- Vyloučit fyzické osoby jako možné příjemce odvodu části výtěžku.
- Přechodná ustanovení: prodloužit lhůtu, ve které jsou dosavadní provozovatelé povinni navýšit základní kapitál a jistotu podle této novely z navrženého 1 roku na 3 roky.
- Ministerstvo kultury:
- § 4 odst. 2 novely: Stanovit povinnost odvádět z části výtěžku z her povolovaných MF 2% na Státní fond kultury.
- Ministerstvo práce a sociálních věcí:
- Zavést povinné monitorování (podobně jako u sázkových her v kasinu) rovněž v hernách s výherními hracími přístroji.
- Úřad vlády, odbor kompatibility:
- Uvést právní úpravu do souladu s primárním právem ES.