UNASO

Z důvodové zprávy k novele.

V souladu s usnesením vlády č. 784/2004 a Plánem legislativních prací vlády na rok 2005 vypracovalo Ministerstvo financí návrh zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů.

I když platná právní úprava se v praxi do značné míry osvědčila, vyžaduje provedení řady změn. Některé právní instituty jsou pro tuto oblast zvláštního podnikání nastaveny příliš liberálně, což vede v praxi k neustálému nárůstu počtu heren a kasin. Zvýšená bezpečnostní rizika spojená zejména se sázkovými hrami v kasinu si vyžadují „zprůhlednit“ osoby, které rozhodujícím způsobem ovlivňují řízení jednotlivých provozovatelských subjektů.

V souladu s Programovým prohlášením vlády navrhovaná právní úprava sleduje cíl posílit transparentnost a regulaci celé oblasti sázkových her. Zpřísnění a především transparentnost provozování sázkových her je nutné s ohledem na řadu zásadních událostí. Jedná se zejména o narůstající počet teroristických akcí a jejich možné propojení s oblastí hazardních her, jako jedním z možných zdrojů financování a tomu odpovídající zvýšená mezinárodní snaha bojovat proti terorizmu a praní špinavých peněz.

1. Základní změny oproti platnému zákonu:

Provozování loterií a jiných podobných her je v právu Evropských společenství upraveno pouze primárním právem. Orgány ES zatím nevydaly žádné sekundární právní předpisy pro tuto oblast podnikání. Platná právní úprava ani předkládaná novela nejsou v některých ustanoveních (§ 1 odst. 6, § 4 odst. 5 a § 4 odst. 11 platné právní úpravy a § 4 odst. 6 a 8 novely) v souladu s primárním právem ES, konkrétně s články 28, 43, 49 a 56 Smlouvy o založení ES. Jedná se o svobodu usazování a poskytování služeb a volný pohyb zboží a kapitálu. V souladu s Programovým prohlášením vlády je cílem této novely v krátkém časovém horizontu posílit transparentnost a regulaci oblasti provozování loterií a jiných podobných her. Předkládaná právní úprava je proto novelou dílčí, která se dotýká těch ustanovení platné právní úpravy, která vyžadují - v souladu s Programovým prohlášením vlády - zprůhlednit a přísněji regulovat. Z tohoto důvodu a rovněž vzhledem k nutnosti zajistit kvalitní kontrolu tohoto podnikání, chránit bezpečnostní zájmy státu a zabránit praní špinavých peněz v této oblasti se předkládaná novela dotýká pouze některých ustanovení platné právní úpravy a neklade si za cíl komplexní úpravu problematiky loterií a sázkových her. Vzhledem k probíhající diskusi na úrovni Evropské unie doporučujeme tuto oblast řešit zásadním způsobem teprve v závislosti na schválení směrnice Evropského parlamentu a Rady o službách na vnitřním trhu.

Vzhledem k výše uvedenému není navrhovaná novela zcela v souladu s ústavním pořádkem ČR, konkrétně s ústavním zákonem č. 395/1991 Sb. (tzv. euronovela).

2. Z navrhovaného zákona nevyplývají zvýšené nároky na statní rozpočet. Novela nemá dopad na životní prostředí ani dopad na rovné postavení mužů a žen. Vzhledem k navrženému zvýšení základního kapitálů a stanovení, že může být tvořen pouze peněžitými vklady, a dále s ohledem na zvýšení jistot, bude mít nová právní úprava dopad na hospodářské subjekty, především na malé a střední podnikatele. Pro provozovatele bude znamenat zvýšení účelové vázanosti finančních prostředků ve formě jistot skládaných podle § 4b zákona. Navržené zvýšení jistot u loterií a jiných podobných her činí 1 367 mil. Kč při současném počtu 390 provozovatelů. Určité zmírnění tohoto dopadu na dosavadní provozovatele – pokud jde o základní kapitál – je upraveno v přechodných ustanoveních (bod 4). V tomto ustanovení se dosavadním provozovatelům povoluje navýšit základní kapitál do dne nabytí účinnosti tohoto zákona i nepeněžitými prostředky.

3. Novela byla v rámci vnějšího připomínkového řízení zaslána k vyjádření všem povinným připomínkovým místům. Předkladatel nevyhověl několika zásadním připomínkám, které uplatnilo Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo kultury, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad vlády, odbor kompatibility. Tyto připomínky se tak stávají předmětem rozporu. Přehled vypořádání zásadních připomínek povinných připomínkových míst tvoří samostatnou přílohu předkládaného materiálu.

Předmětem rozporu jsou tyto připomínky:

Ministerstvo spravedlnosti:

  1. § 4 odst. 2 novely: Stanovit taxativně výčet subjektů, kterým lze odvést část výtěžku, a jako možné příjemce stanovit pouze nestátní neziskové organizace a obce.
  2. Vyloučit fyzické osoby jako možné příjemce odvodu části výtěžku.
  3. Přechodná ustanovení: prodloužit lhůtu, ve které jsou dosavadní provozovatelé povinni navýšit základní kapitál a jistotu podle této novely z navrženého 1 roku na 3 roky.

- Ministerstvo kultury:

  1. § 4 odst. 2 novely: Stanovit povinnost odvádět z části výtěžku z her povolovaných MF 2% na Státní fond kultury.

- Ministerstvo práce a sociálních věcí:

  1. Zavést povinné monitorování (podobně jako u sázkových her v kasinu) rovněž v hernách s výherními hracími přístroji.

- Úřad vlády, odbor kompatibility:

  1. Uvést právní úpravu do souladu s primárním právem ES.