UNASO

Dopis ministrovi financí

Ministerstvo financí
k rukám pana ministra
Mgr. Bohuslava Sobotky
Letenská 15
Praha 1

V Praze dne 21. května 2005

Vážený pane ministře,
Vaše ministerstvo připravilo v souladu s Programovým prohlášením vlády vedené JUDr. Stanislavem Grossem (léto 2004) návrh novely zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Nová vláda vedená panem ing. Jiřím Paroubkem ve svém Programovém prohlášení změnu loterního zákona zmiňuje jako svůj cíl také.

Zájmové sdružení UNASO se k předložené novele zákona o loteriích vyjádřilo svými dopisy adresovanými Vašemu ministerstvu v únoru 2005. Očekávali jsme, že ministerstvo uzná naše argumenty a připravovaný předpis se bude věnovat jen těm nejpalčivějším otázkám loterního trhu, které by měly odstranit původní důvod, proč měla být novela vůbec připravována. Tím důvodem byla kontrola přístupu problematických subjektů k možnosti provozovat kasina, úprava nových podmínek odvodu části výtěžku tak, aby nekončil u provozovatelských subjektů a dále rozšíření pravomocí obcí určovat lokalitu umístění kasin.

Předložená právní úprava uvedené problémy prakticky neřeší a stal se z ní nástroj k eliminaci některých loterních subjektů, především provozovatelů výherních hracích přístrojů a dále provozovatelů loterních aktivit povolovaných ministerstvem financí dle § 50 odst. 3.

K řešení komplexní, koncepčně zcela nové právní úpravy, jsou tak ponechány nejzávažnější a skutečné problémy, které trápí loterní trh: definice pojmů, podrobné propracování procesních postupů při výkonu státního dozoru, problematika různých soutěží a anket o ceny a tzv. spotřebitelských loterií, aplikace zákona, zejména § 50 odst. 3, na nově vznikající druhy sázkových her, a pod. Právě tyto úkoly měly dostat přednost před úpravou novelou, která ve svém důsledku není zpřísněním podmínek provozování loterií, ale pouhým ztížením podmínek pro provozování výherních hracích přístrojů, kasin a zmíněných her dle § 50 odst. 3, mimo společnost SAZKA,a.s. Z novely je patrné, že vznikla pod tlakem silné lobby a.s. SAZKA, provozovatele číselných loterií, kursových sázek a § 50 odst. 3 – systémů centrálního serveru a připojených terminálů ( dále v textu jen jako OSCT ), neboť u těchto aktivit novela obsahuje jen samé vylepšení současného stavu. Zvláště prosazení ztížení provozu konkurentům u sázkové aktivity dle § 50 odst. 3 signalizuje jasnou orientaci směřující k dominantnímu postavení této společnosti na loterním trhu eliminací ostatních subjektů změnou vstupních podmínek na loterní trh cestou nové právní úpravy předmětnou novelou.

Abychom se nepohybovali v obecné rovině, sdělujeme konkrétně:

Novela přináší tyto zásadní změny oproti platnému zákonu:

    vyjádření Ministerstva vnitra z hlediska bezpečnostních zájmů státu jako jedna ze základních podmínek pro vydávání povolení. Stanovení této podmínky je nutné s ohledem na bezpečnostní rizika, která provázejí provozování sázkových her, zejména sázkových her v kasinu.
    Možnost zneužití ke konkurenčnímu boji je evidentní. Kauza Berdych a spol. se může opakovat. To mimo jiné proto, že novela nepřipouští přezkoumatelnost rozhodnutí MV jinými institucemi, zejména soudy.

    Rozšíření okruhu osob prokazujících bezúhonnost o členy dozorčí rady nebo kontrolního orgánu, osoby ve funkcích vedoucích zaměstnanců a prokuristy, a to jak u provozovatele, tak u právnické osoby, která je akcionářem, popř. společníkem provozovatele. Je žádoucí, aby další subjekty mající značný vliv na chod společnosti prokazovaly bezúhonnost.
    Jsme však toho názoru, že tato podmínka musí platit pro všechny loterní subjekty. Výjimka pro právnické osoby, jejichž akcie jsou obchodovány na burze je právě projevem silné lobby a.s. SAZKA. Management takovéto společnosti totiž může být i trestán a přesto může společnost dále loterie provozovat. Žádáme rovnost všech loterních subjektů před zákonem.

    Rozšíření podmínek pro posuzování bezúhonnosti na všechny úmyslné trestné činy a vybrané nedbalostní trestné činy,

    Upřesnění definice herny a definování kasina. Definice kasina, zejména stanovení minimálního počtu stolů živé hry, sleduje ukončení činnosti stávajících quasi kasin, resp. různých "technických mini kasin", která slouží de facto pouze k provozu výherních hracích přístrojů za vyšší sázky a vyšší výhry.

    Zpřísnění ustanovení o odvodu části výtěžku. Cílem návrhu je zprůhlednit peněžní toky od provozovatelů loterií a jiných podobných her ke konečným příjemcům, zajistit použití těchto prostředků skutečně na veřejně prospěšné účely, zakázat poskytování části výtěžku nadacím, jejichž zřizovatelem je provozovatel, popřípadě akcionář provozovatele, umožnit kontrolu ze strany široké veřejnosti uveřejňováním údajů o odvodu části výtěžku jednotlivým provozovatelům.

    Zvýšení základního kapitálu u některých sázkových her a stanovení obecné podmínky splacení emisního kurzu akcií pouze v penězích a z vlastních zdrojů.
    Uvedené ustanovení je korektní v případě, že od platnosti předpisu do jeho účinnosti uběhne alespoň jeden kalendářní rok. V opačném případě dojde k likvidaci současných loterie provozujících subjektů v počtu dosahujícím v krizové variantně až dvou set. Zatímco provozovatelé loterních aktivit dle § 2 písm. a) , c) , d) f) g) h) i) j) k) – tedy všichni mimo výherních hracích přístrojů již dnes musejí být ze zákona (ale i z logiky předmětu podnikání a z logiky objemu vsazených částek do jedné každé hry) akciovými společnostmi, provozovatelé loterní aktivity dle § 2 písm. e) – výherní hrací přístroje tuto povinnost dosud nemají a jsou z 90% ( vzhledem ke „komunální“ povaze hry) společnostmi s ručením omezeným. Pokud by novela byla platná např. v říjnu t.r. s účinností od 1. ledna 2006 jak je navrhováno, není možné vyhovět požadavku tohoto předpisu a uvedené společnosti by musely uvolnit trh ve prospěch loterní aktivity OSCT společnosti SAZKA, a.s. , protože realizace transformace společnosti s ručením omezeným na akciovou společnost je vzhledem k ustanovení o povinnostech kladených na akciovou společnost ( ta musí být totiž založena za účelem provozování loterií v zakládací listině ) nemožná. Založení nové akciové společnosti v tak krátkém termínu je možné, ale uvedený subjekt již nemá možnost využít přechodných ustanovení, které novela zmiňuje. Zatímco všichni ostatní provozovatelé loterií mají na své loterní aktivity povolení z Ministerstva financí v počtu několika kusů na několik let, provozovatelé výherních hracích přístrojů mají tolik povolení, kolik je úřadů, kde své výherní hrací přístroje umísťují. Novela v navrhovaném znění je pro převážnou skupinu provozovatelů výherních hracích přístrojů proto velkým problémem a pro některé bude znamenat propustit zaměstnance a ukončit činnost. Na tuto skutečnost jsme upozorňovali vícekrát. Nepovažujeme ji za řešení žádného problému trhu, jen za snahu uvolnit prostor pro nástup konkurenčních sázkových aktivit, z nichž nejsou obcím odváděny žádné prostředky.

    Zvýšení jistoty u některých sázkových her, aby lépe odpovídaly dosahovaným tržbám provozovatele i objemu příp. závazků, které se z jistoty hradí. I pro tuto pasáž platí předchozí zdůvodnění.
    Každý subjekt je schopen se přizpůsobit evoluci, nikoliv revoluci v právní úpravě. Bude-li dostatek času, potom je tato podmínka splnitelná i pro provozovatele výherních hracích přístrojů, a to v dimenzi, kterou jsme sdělili v našich dopisech.

    Zákaz provozování her prostřednictvím veřejně přístupného internetu, jakož i reklamy těchto her.
    Novela sleduje zlepšit podmínky pro důslednou kontrolu finančním toků s cílem zabránit praní špinavých peněz v této oblasti podnikání. Provozování her prostřednictvím veřejně přístupného internetu naopak navozuje anonymitu a v rozporu s uvedeným cílem takovouto důslednou kontrolu neumožňuje. U tohoto bodu bychom chtěli sdělit, že jsme pracovníkům Ministerstva financí ( Morawski, Prouza ) opakovaně nabízeli možnost spolupráce na vyřešení problematiky Bettson, Eurobet či jiných loterních aktivit na internetu, jimiž v zahraničí mizí milionové částky. Nevíme, proč naše nabídka nebyla akceptována, protože řešení je možné a bylo by účinné.

    novela v § 4b odst. 1 písm. h) dostává do neřešitelné pozice současné provozovatele loterních aktivit dle § 50 odst. 3. Zatímco dosud je jedna skládaná jistota pro všechna jemu vystavená povolení, novela tuto možnost odnímá a zvádí princip "jedno povolení – jedna jistota". Zatímco např. a.s. SAZKA má jedno povolení pro všechny koncové terminály v počtu tisíců, jiní soutěžitelé mají na každé místo samostatné povolení. Touto snadnou a v novele velmi dobře ukrytou formulací se vytvoří okamžitý stav finanční nouze všech konkurentů společnosti SAZKA, a.s.

Vážený pane ministře,
provozování loterií a jiných podobných her je v právu Evropských společenství upraveno pouze primárním právem. Orgány ES zatím nevydaly žádné sekundární právní předpisy a oblast provozování loterií a jiných podobných her není proto na komunitární úrovni harmonizována. Platná právní úprava není v některých ustanoveních (§ 1 odst. 6, § 4 odst. 5 a § 4 odst. 11) v souladu s primárním právem ES, konkrétně s čl. 28, 43, 49 a 56 SES upravujícími svobodu usazování a poskytování služeb a volný pohyb zboží a kapitálu. Právě z tohoto důvodu jsme se domnívali, že Legislativní rada vlády rozhodne, že obsah novely je v rozporu s těmito ustanovení a práce na novele budou zastaveny. Bohužel se tak nestalo.

Na závěr jen upozorňujeme i na nestandardní způsob vzniku novely. Dosud bylo zvykem, že novelu připravovalo Ministerstvo financí a jeho odborné útvary, nikoliv dominantní loterní provozovatel, v jehož sídle se dne 3. prosince 2004 uskutečnila schůzka s náměstkem ministra financí, a kde se určily mantinely přerozdělení loterního trhu. S podobnou praxí se nehodláme smířit.

Vážený pane ministře,
naše zájmové sdružení disponuje dostatečnou odbornou kapacitou nutnou k přepracování některých pasáží tak, aby byly spravedlivé pro všechny provozovatele loterií na českém trhu. Věříme, že to budete Vy, kdo určí linii dalšího postupu při úpravě loterií a nepřenecháte iniciativu těm, jejichž zájmem není odstranit problémy trhu, ale vytvořit si monopol nebo dominantní postavení při provozu sázkových her.

S přípravou novely z výše uvedených důvodů nesouhlasíme a opětovně navrhujeme, aby Ministerstvo financí zahájilo práce na zcela novém zákonu o loteriích s účinností shodnou s přechodem země na EURO.

JUDr. Ivo Kasal
člen prezidia UNASO pověřený jeho zastupováním