UNASO

Druhý dopis ministrovi financí.

Vážený pan
Mgr. Bohuslav Sobotka
ministr
Ministerstvo financí
Letenská 15
110 00 Praha 1

V Praze dne 23. června 2005

Vážený pane ministře,
vážím si času, který jste věnoval mému dopisu týkajícímu se přípravy novely zákona o loteriích. Rovněž jsem rád, že jsem obdržel dopis přímo od Vás osobně, jako ministra financí, což mi potvrzuje, že považujete UNASO za partnera k dialogu a uznáváte tím sdružení provozovatelů, výrobců a distributorů výherních hracích přístrojů za subjekt, který by se měl podílet na přípravě novely zákona o loteriích či na přípravě zákona zcela nového. Je to poprvé, co je naší skupině přiznána taková čest a děkujeme Vám za ni.

Bohužel však musím konstatovat, že patrně jiný názor na naše sdružení má Váš spolupracovník, náměstek pan Ing. Tomáš Prouza, v jehož kompetenci loterie jsou. Právě proto jsem ve svém prvém dopise označil přípravu novely loterního zákona za nestandardní.

Abych byl konkrétní, rozeberu důvody, které mne k této formulaci vedly:

  1. v září roku 2004 jsem jako koordinátor vzniku České loterní komory odeslal jménem tzv. Memoranda, jež volně sdružuje největší loterní subjekty České republiky (např. UNASO, Fortuna, Tipsport, Synot, Asociace kasin ČR, Autoart, Krijcos, Chance, Hramat, Fair Play Trend ) dopis panu ing. Prouzovi se žádosti o setkání nad přípravou novely zákona. Na dopis mi nedopověděl a jednání neumožnil.
  2. z výčtu cca 360 provozovatelů loterních provozovatelů vytvořil pan náměstek okruh několika málo firem dle vlastního výběru. Jejich zástupce pozval ke konzultacím. Mezi těmito subjekty bylo i UNASO. Individuálních konzultací se účastnila osoba, která nebyla v pracovním poměru k Ministerstvu financí a před kterou zástupci firem byli nuceni otevřeně hovořit o firemním know how. Jednalo se o pana ing. Zbyňka Slavíka, o němž jsme dodatečně zjistili, že se jedná o člena představenstva akciové společnosti Triola, jinak výrobce spodního prádla. Jmenovaný byl náměstkem ministra financí představen jako loterní expert.
  3. náměstek ministra financí ing. Prouza odmítl koncepci novely zákona, kterou v srpnu 2004 vypracovalo odd. 601 a která v září téhož roku prošla kompletním vnitřním připomínkovým řízením uvnitř Ministerstva financí. K této verzi se vyjádřily prakticky všechny odborné útvary. Bez jakéhokoliv zdůvodnění byla verze novely, která plně pokrývala zadání programového prohlášení vlády a vedle toho řešila i objektivní akutní problémy loterního oboru, zapomenuta. Nebyla to tudíž ta verze, která byla předložena veřejnosti k připomínkování. Její hlavní přednosti, tedy razance, zacílení a stručnost byly novým textem předloženým 3.12. 2004 odstraněny.
  4. dne 2.12. 2004 svolal pan náměstek ministra ing. Prouza, e-mailem poradu provozovatelů loterií. Z výběru e-mailových adres je zřejmé, že na jednání byly pozvány a zúčastnily se jej pouze ty subjekty, které panu náměstkovi Prouzovi doporučilo vedení a.s. SAZKA. K setkání nebylo pozváno sdružení UNASO, přestože se zúčastnilo předchozích jednání o první variantě novely zákona. Jednání se uskutečnilo 3. 12. 2004 v budově a.s. SAZKA. Ještě znepokojivější je skutečnost, že se jednání týkalo zcela nové verze novely, kterou nevytvořilo kompetentní oddělení Ministerstva financí 601. Z textu je patrné, že probíraná verze je výsledkem práce SAZKA, a.s. Tuto verzi novely označil náměstek ministra financí ing. Prouza za vlastní práci. Za patnáct let odborné praxe mohu závazně prohlásit, že uvedený text nemohl vytvořit ing. Prouza po čtyřech měsících praxe na Ministerstvu financí samostatně, tj. bez pomoci jiného subjektu. Na jednání na Sazce nebyl hostitelem a nedoprovázel ho žádný zástupce oddělení 601, jinak autor předchozí verze novely zákona. Návrh novely neprezentoval osobně náměstek ministra financí, ale jeho role se ujal generální ředitel a.s. SAZKA – JUDr. Aleš Hušák. Verze novely zákona, předložená na této schůzce se zpřísněním podmínek pro provozování výherních hracích přístrojů, kasin a soutěžitelů majících povolení dle § 50 odst. 3 se výrazně liší od první verze novely. Text novely probíraný na jednání 3. 12. 2004 je myšlenkově shodný s výroky JUDr. Aleše Hušáka na schůzích tzv. Memoranda v r. 2003. Právě proto, že je sdružení Memorandum odmítlo, opustila SAZKA, a.s. jeho řady.
  5. k veřejné diskusi byla předložena až tato varianta novely. Protože materiál obsahuje výrazná, ovšem naprosto bezdůvodná ztížení provozování výherních hracích přístrojů, kasin a soutěžitelů s povoleními dle § 50 odst. 3 zákona o loteriích, nebyly připomínky neinformované veřejnosti k tomuto textu kritické. Odmítavé stanovisko k celému textu novely jsme Vám sdělili jen my, a to dne 14. února t.r. a nyní znovu. Uvedenou novelou dojde ke ztrátě pracovních příležitostí ve stovkách případů a rovněž k znehodnocení aktivit našich členů. Cílem a smyslem této verze novely je zcela prokazatelně zablokovat vstup nejen českých, ale i zahraničních subjektů do určitých aktivit loterního průmyslu v ČR, eliminovat vstup soutěžitelů na trh s interaktivními videoloterními terminály, a co nejradikálněji snížit počet provozovatelů hazardních her a především výherních hracích přístrojů. Tím se právní cestou uvolní místa pro aktivity a.s. SAZKA. Série článků v Hospodářských novinách dostatečně odkryla motivaci všech těchto lobbystických tlaků - za pomoci novelizovaného loterního zákona přerozdělit český trh s hazardními hrami ve prospěch jednoho subjektu a umožnit mu tak zaplatit obrovský dluh za stavbu SAZKA Arény.
  6. pro objektivnost musím dodat, že text novely zákona, který pan náměstek ing. Prouza prezentoval na Sazce jako novou verzi zákona následně v připomínkovém řízení odborné útvary ministerstva i Legislativní rada vlády částečně upravily do mnohem přijatelnější podoby a řadu zjevných likvidačních ustanovení eliminovaly. Nicméně neodůvodnitelné výhody pro společnost SAZKA, a.s. v předloze zůstaly.
Z výše uvedených šesti bodů zcela zřetelně vyplývá, že se nejednalo o standardní postup při přípravě právního předpisu. Je mou povinností doložit některá tvrzení pod bodem 4, a proto uvádím, že novela ve verzi předlohy od ing. Prouzy:
  1. skrytým způsobem omezovala a stále omezuje propagaci loterií současných provozovatelů, konkurentů a.s. SAZKA. Formulací o zákazu přípravy loterie na internetu vlastně zamezuje současným provozovatelům kursových sázek, aby si jejich hráči předpřipravili sázenky k následnému osobní podání. Novela tak nutí sázející, aby nevyužívali moderní techniku a stejně jako před desítkami let chodili do sběren, kde jim budou nabízeny i jiné produkty loterního trhu.
  2. bezprecedentním způsobem vyjímá management společnost Sazka z nutnosti předkládat doklady o bezúhonnosti, když tato povinnost jinak platí pro každého jiného provozovatele loterií. Jaký jiný význam může mít ustanovení o osvobození managementu společnosti obchodovatelné na burze? Jaké jiné společnosti jsou nebo mohou být obchodovatelné na burze?
  3. zavádí povinnost skládat jistotu za každou žádost o povolení dle § 50 odst. 3, zatímco v současné době to je jedna jistota pro všechny hry pod tímto paragrafem povolované. Tato formulace má jediný cíl. Okamžitě odstranit z trhu společnosti, které mají povolení na hry konkurující společnosti SAZKA, a.s. vystavené právě podle tohoto paragrafu. Konkurenti budou skládat jistotu tolikrát, kolikrát bylo či bude správní řízení zahájeno a v němž figurovali nebo budou figurovat jako žadatelé. Finanční zátěž nemohou některé z firem za žádných okolnosti zvládnout a budou muset aktivity ukončit.
  4. legalizuje umístění velkého hazardu videoloterními terminály a.s. Sazka. Zatímco např. provozovatelé kasin, musí prověřovat každého, kdo do kasina vstoupí, musí vytvářet složité databáze sázejících s jejich identifikačními osobními daty, barevným procesem monitorovat každou z her, aplikovat ustanovení zákona o předcházení legalizace z výnosu trestné činnosti (přijímat opatření proti praní peněz), na videoloterní terminály a.s. SAZKA se z vyjmenovaného nevztahuje vůbec nic. Výše vkladu i výher z jedné hry přitom předurčuje tento typ zařízení do režimově nejpřísněji kontrolovaných prostor

Závěrem musím, vážený pane ministře, vyjádřit ještě své překvapení nad přístupem Ministerstva financí k řešení problému s internetovým sázením zahraničních firem. Při mém osobním rozhovoru s ing. Prouzou ( říjen 2004 ) jsem mu navrhl pomoc UNASO při řešení problému odlivu stamilionových částek směrem do zahraničí prostřednictvím webových stránek nabízejících loterní hry na internetu. Přestože byl pan náměstek na tuto problematiku několikráte upozorněn i z jiných stran, nikdy naši nabídku nevyužil. Trestní oznámení na zahraniční firmy podávali jménem Ministerstva financí právníci, pro které nejsou loterie hlavním oborem a směřování oznámení je právě z tohoto důvodu neúčinné. Pasivita náměstka ing. Prouzy tak vytváří prostor pro spekulace, že musela existovat odborná podpora pocházející přímo z Ministerstva financí těm zahraničním společnostem, které finanční prostředky v rozporu s čs. právními předpisy cestou webových prohlížečů odčerpávají.

Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s prosbou o prošetření všech popsaných okolností vzniku poslední verze novely zákona o loteriích a následné prověření předložené novely zákona kolegiem loterních odborníků, jinak zástupců všech loterních firem sdružených smlouvou o tzv. „Memorandu“ z r. 2000. Jen tak může vzniknout objektivní právní předpis, který znemožní monopolní postavení jediné firmy na českém loterním trhu, a to ke škodě rozpočet státu a rozpočtů obcí.

Na přípravě takového předpisu budeme spolupracovat, budeme-li vyzváni.

JUDr. Ivo Kasal
člen prezidia UNASO pověřený jeho zastupováním