UNASO

Stanovisko UNASO, kterým se pokusilo alespoň oslabit dopad novely

Stanovisko UNASO - Sdružení zábavního průmyslu k novele loterního zákona

Legislativní rada vlády dopracovala a upravila původní návrh MF ČR novely loterního zákona, který je předkládán do jednání vlády ČR.

Jsme pevně přesvědčeni, že novelu by bylo lepší zcela odložit a soustředit se na vypracování zásad nového zákona, který může řešit s dostatečným předstihem například přípravu na přechod na EURO, definovat terminologii odborných pojmů, kvalitně reagovat na technický vývoj v hazardních hrách atd.

Je-li ovšem přijetí této novely považováno za nezbytné, potom doporučujeme upravit následující části:

  1. novela Ministerstva financí naprosto bezdůvodně násobí požadavek na základní kapitál u provozovatelů výherních hracích přístrojů, a to ze současného stavu 200 tisíc korun na 15 milionů korun, což je navýšení 75x. Je to bezprecedentní ztížení podmínek současným provozovatelům a nemá žádné jiné odpodstatnění než to, aby provozovatelé byli vytlačení z trhu konkurencí.
    Mimo jiné tímto způsobem dochází k sekundárnímu efektu "umrtvení" těchto prostředků, které by jinak mohly být použity např. k vytváření nových pracovních míst, event. dalších podnikatelských aktivit.
  2. novela Ministerstva financí nyní naprosto bezdůvodně zavádí požadavek na změnu právní subjektivity u provozovatelů výherních hracích přístrojů. Dosud tyto mohou provozovat společnosti s ručením omezeným a novela požaduje ve velmi krátkém termínu, aby se tyto změnily na akciové společnosti nebo byly akciové společnosti založeny jako zcela nové. Rychlé transformaci brání řada čs. právních předpisů. Myšlenku akciové společnosti pro všechny provozovatele loterií však zcela neodmítáme, protože by byl zaveden rovný přístup k loternímu trhu. Myslíme si ovšem, že by problém řešilo akceptování bodu 3 tohoto sdělení.
  3. přechodná ustanovení bohužel počítají se stavem, kdy se současní provozovatelé budou muset řídit platnou novelou před datem její účinnosti, což je velmi kuriozní stav. Donutí totiž provozovatelské subjekty k nákladným, ale bohužel již nevratným krokům ještě dříve, než bude norma projednána v zákonodárném sboru. Novela totiž nepřesně formuluje činnosti valné hromady společností. Variantním řešením by bylo vypuštění části věty v Článku II. Odst. 4, a to sousloví: "který je akciovou společností" .
    Odstranit tento nedostatek může také rozevření nůžek mezi platností a účinností novely. Ideální by byl stav, který byl použit při změně tzv. správního řádu , kdy od platnosti do účinnosti uběhl jeden rok. Celá novela by měla účinnost např. od 1.1.2007, ale vybrané paragrafy od doby dřívější. Jedná se o běžně používaný způsob řešení problémů.
  4. aktivity Ministerstva vnitra mohou řešit problémy vstupu nežádoucích subjektů na loterní trh, ovšem za předpokladu, že nebudou zneužitelné. Navrhujeme proto drobnou změnu, která by spočívala v tom, že rozhodnutí jakéhokoliv útvaru přezkoumá na žádost stávajícího či budoucího provozovatele Inspekce Ministra vnitra. Tím odpadnou obavy o rozkrytí vnitřní sítě informátorů.