Trh zábavy
5/KVĚTEN 2002  inzertní a informační měsíčník
ARCHIV
Automaty
Stolní fotbaly
Šipkové automaty
Kuželky, bowling
Kulečníky a příslušenství
Hokeje
Flippery
Jukeboxy
Simulátory
Výstavy
Články
Ostatní inzerce
FUNPORT
Adresář firem
Katalog zařízení
Bazar
Zábavní podniky
Výstavy
Pracovní místa
PARTNEŘI
FunPort - internetový portál pro zábavní průmysl
Svět zábavy - mezinárodní výstava zábavního průmyslu
Forbes - kontraktační výstava výherních automatů a ostatní zábavní techniky
STAVBA STÁNKU
BOOTH CONSTRUCTION
FORBES 2002


Kompass
Komora zábavy - vyhlášky, zákony, informace
englishdeutsch

Výherní automaty - Průmysl i zábava
Výňatek z knihy nakladatelství Olympia Praha 1999, Edice Sazka, autor: Ivo Kasal

Výherní automaty - 100 let historie v Evropě a v českých zemích
Evropa - Od mechaniky k elektronice

Z evropské mapy výrobců výherních automatů:

České země

II. etapa: 1990-2000

FOTBAL NEJSLOŽITĚJŠÍ

Odbornou pozornost vzbudil nejsložitější program z pozdější pětice her instalovaných do jediné skříně, a sice UEFA Cup. Program byl složitý nejen programátorsky, ale i hráčsky. Jednalo se o fotbalový turnaj s kursovými sázkami. Někde si hra získala hráče okamžitě, ale někde zase pro svou složitost ihned propadla.
Posud'te sami:
Na začátku si hráč vybere svého favorita ze 16 českých (na Slovensku slovenských) a 16 evropských fotbalových týmů. Na monitoru je devět polí, která mají osm výherních linií. Když hráči pňjde správná výherní kombinace, obdrží výhru. Symboly jsou příslušné týmy, na obrazovce je i symbol UEFA. Hrou se vyplňuje tzv. had, kdy symbol musí pňjít desetkrát. Po jeho vyplnění, když hráč získá výhru, může jít do další fáze hry - kursových sázek. Tamjsou dva týmy, domácí a hosté. Hráč si může vsadit na výhru domácího nebo hosta či na remízu, může si určit i velikost sázky - vklad. Počítač předtím spočítá kursy pro tyto tň možné sázky. Jakmile hráč zmáčkne jednu z nich, zahájí zápas, který probíhá pňbližně pět vteřin. Vše doprovází atraktivní zvuková kulisa. Poté je zápas ukončen. Podle jeho výsledku hráč bud' obdrží, nebo neobdrží nějakou z výher. Kursové sázky jsou pětikolové, při první prohře se hráč vrací do předchozí fáze a nemůže se účastnit dalších kursových sázek, tzn. musí od samého počátku vyplnit hada symboly UEFA.

JAKO V KASINU

Hráč po vhození mince nebo nastavení kreditu pomocí tlačítek s šipkami zvolil pole pro umístění žetonů a tlačítkem a Start je umístil v požadovaném množství. Následně stiskl tlačítko Rozjed' ruletu a kulička se roztočila a skončila na některém z čísel přesně jako v kasinu. Přístroj Roulette sám vyhodnotil výhru a pňpsal ji.

Pň ukončení vývoje programu Income Clubu došlo k naprosté novince - nový typ měl všechny tň hry v jednom přístroji a to dosud nenabízela ani konkurence.

VÝHERNÍ EROTIKA POČESKU

Nezůstalo jen u karetních her klasického typu, programátoři se inspirovali zahraničními automaty s erotickými programy. Na svět pňšel i český Strip poker. Jeho cílem bylo svléknout všechny čtyň dívky, které přístroj k tomuto účelu na monitoru nabízí. Největší problém pň tvorbě tohoto programu znamenalo zajištění původních fotografií vnadných dívek, nezatížených autorskými právy třetích osob. Jeden ze společníků firmy Income proto navštívil známého pražského fotografa, kterého požádal o spolupráci. Byly vybrány modelky a zadány pozice. Výsledné fotografie Income odkoupila včetně práv k jejich zveřejnění a reprodukci. Pro zvýšení atraktivnosti všech dívek a především jejich pozic se fotografie v příslušném grafickém programu počítačově pozměnily. Pokud si hráč na přístroji vybere z pěti možností právě Strip poker a vloží příslušný obnos, může stisknout Start a hrát klasický tříkolový poker. V losování se musí celkem sedmkrát trefit, aby svlékl jednu ze čtyř modelek. Program je vybaven časovým jackpotem - místo peněz se hráči do jackpotu pňčítá čas. Po svlečení všech čtyř dívek se začne časový limit snižovat a po tuto dobu má hráč větší pravděpodobnost výhry.

Pět vyjmenovaných programů se později instalovalo do MODELU F, který se odlišoval jinou grafikou skříně a hlavně stereofonním zvukem s reproduktory umístěnými v horní části pristroje. Monitor jistilo krycí tmavé tvrzené sklo. Skříň byla z lamina černé barvy a tentokrát pocházela z Čech, kde se naskytla dosažitelnější výroba. Monitor přístroje měl 15 palců, nejmodernější vhazovač Mars a vyplaceč typu hopper. Na trhu se automat objevil ve dvou variantách skrině, jednak jako stojící a jednak v barovém, tedy pultovém provedení.

Výherní automat firmy Income se na českém trhu stal zajímavým především původní plně českou grafikou a českými popisy. Zvláštní na přístrojích české provenience, a to na rozdíl od automatů firmy ZPA Čakovice, byly i anglické názvy, což firma na rozdíl od ZPA, považovala pro úspěšnost přístroje za výhodněj ší. Celkem Income vyrobila 700 kusů všech modelů určených pro trh v Čechách, na Slovensku a v Německu (ty samozřejmě s německou verzí programu). Světlo světa spatřila také anglická verze určená především pro Jihoafrickou republiku a asijské země. Konečné místo určení v posledně jmenovaných zemích však výrobci není známo. Část produkce směřovala i do Chorvatska, Jugoslávie, Řecka a na belgický trh. Samozřejmě se pro tyto trhy programy upravovaly, a to jak jazykově, tak herně ve smyslu prislušné, právní úpravy země určem.

Již během spolupráce se slovenskou firmou se v r. 1997 začalo pracovat na systému kumulované výhry známé jako "společný jackpot", což slovenská právní úprava znala dříve než česká. Firma Income se tak v době nabytí účinnosti nového českého zákona o loteriích stala jedinou českou firmou, která měla kompletně zpracovaný český program a současně vyvinutý hardware tohoto produktu.

Princip společného jackpotu u výherních automatů spočívá ve spojení několika přístrojů a optické signalizaci velikosti možné výhry na displeji nebo panelu. V českých podmínkách se jedná především o displej vnitřní, umístěný v herně nebo okolí přístrojů.

Jak tento systém funguje technicky? V každém výherním přístroji napojeném najackpot Income musí být speciální karta s označením K6. Ta zajištuje rozhraní mezi automatem a serverem, který celý systém řídí. Kartu K6 Income nejen vyvinula, ale i vyrábí. Karta je napojena na mechanická počítadla a dále na body, za jejichž pomoci lze zjistit, zda automat právě v tuto vteřinu hraje, lépe řečeno je hrán, což je u každého modelu individuální. Kartu bylo možné instalovat do každého automatu, který odpovídá české legislativě, tj. má funkční a pňpojená mechanická počítadla. Oproti jiným výrobcům podobných zařízení je výhodou modelů Income, že sumu na displeji tvoří procento z výnosu automatu. Tzn. že rychlost nárůstu sumy na displeji závisí nejen na okamžitém počtu hraných automatů, ale i na celkovém předchozím výnosu herny. Provozovatel si může nastavit velikost nárůstu v rozsahu od 1 až do 10 % výnosu.

Pro hráče a veřejnost je však jackpot prezentován jedinou věcí a tou je kvalitní, dostatečně velký, pňtažlivý a zajímavý displej zobrazující jeho výši. Displej firmy Income je samozřejmě kompletně českého původu. Firma vytvořila deset druhů displejů od sedmisegmentových různých velikostí, např. k umístění přímo na automat nebo uvnitř herny, popř. vně herny na principu LED diod, nebo na mechanickém principu, jaký známe např. z nádražních hal. Druhá hlavní větev jsou displeje bodové. Nejčastější barvouje červená a zelená, protože modrá barva je neúnosně drahá (zhruba třicetkrát dražší než červená a zelená). Income vyvinula několik velikostí bodových displejů s různými možnostmi zobrazení jak velikosti jackpotu, tak i dalších doprovodných textů, obrazků a log, určených předévším k reklamním účelům.

ZÁVĚREM

Čtenáři této knihy jistě neuniklo, že v celém stoletém období vývoje, výroby a provozování výherních automatů se všude ve světě střídají etapy jejich legalizace se snahami o jejich zákaz až se zákazy samotnými. Snímky newyorského starosty La Guardii likvidujícího výherní automaty obletěly svět a byly podnětem k podobným akcím v jiných zemích. Málokdo však ví, že smyslem té akce nebyl boj proti automatům, ale mediálně zajímavé téma, které ukázalo politika jako osobu bojující s hmatatelným zlem. Ano, zlo výherních automatů se k tomuto účelu primo báječně hodí, je možné automat uchopit a utopit jej ve vlnách. A nejen v Americe.

Jenomže hry jsou staré jako lidstvo, a pokud již někdo nějakou vymyslel a našli se její hráči, její faktický zákaz je neproveditelný. Hra se pouze přesune do ilegality, spojí se s dalšími nelegálními činnostmi a stát a společnost nad vším ztratí kontrolu. Z dějin americké prohibice jasně vyplývá, že zákaz pňnáší hlavně problémy. Řádná právní regulace, dohled státu nad pravidly jasnými a určitými pro každou stranu (výrobce, distributory, státní orgány i jednotlivce, v případě výherních automatů hráče) zato nese ovoce ve vysokých prijmech z daní, ve vysoké zaměstnanosti jak v průmyslu zábavy, tak v navazujících sférách. Ano, právě průmysl zábavy pomohl americké ekonomice vybřednout z potíží, v nichž se před druhou světovou válkou ocitla.

Z kapitol o provozování a výrobě výherních automatů v českých zemích lze pochopit, že i zde byla možnost vytvořit funkční a prosperující průmyslové odvětví, které jako aplikace výpočetní techniky zhodnocuje dovednost a um bez velkých materiálových nákladů, odvětví schopné vývozu - pokud by priznivé právní podmínky byly a trvaly delší dobu. Z údajů Komory zábavního průmyslu vyplývá, že před rokem 1997 (v němž se ~ekonomické podmínky pro provozovatele výrazně změnily) nacházelo v oboru, zábavního průmyslu pracovní příležitost přes 40 000 lidí v provozu bylo přes 55 000 výherních automatů a do obecních rozpočtů byly odváděny 2,5 (slovy dvě a půl) miliardy korun ročně. Současná právní úprava znamenala pád celého oboru snížení příjmů státu i obcí a s největší pravděpodobností i přechod části výherních automatů do šedé či přímo černé ekonomiky. Vlastní závěr si jistě každý udělá sám.

Poděkování autora

václavu Votočkovi ze Semil za osobní kontakty na rodinné příslušníky semilských podnikatelů
pracovníkům semilského archivu za vstřícnost a ochotu přesahující rámec jejich povinností
Ladislavu Elmerovi, který dovolil fotografovat exponáty své sbírky a poskytl mnoho cenných rad k textu,
Richardu Burešovi za kontakty na zahraniční sběratele,
Martinu Bótticherovi a Gernotu Konigerovi za souhlas s fotografováním v jejich sbírkách, muzeím firem NSM a Gauselmann za poskytnutou pomoc.

Poděkování redakce

všem odborníkům, s nimiž byla konzultována odborná terminologie celé publikace. Pro historické přístroje totiž, české termíny neexistují, pro výherní automaty moderní nejsou ustálené, nebot'se většinou užívají termíny anglické.
Při překladu se samozřejmě přihlíželo též ke srozumitelnosti.

<< minulý díl