Výsledky provozování výherních hracích přístrojů v r. 2001
Od r. 1998, kdy vstoupil v platnost zákon č. 149/1998 Sb., který doplnil a změnil zákon č.
202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, (dále jen "zákon"), se v naší republice
provozovalo ročně cca 38 - 40 tis. kusů VHP. Ty jsou časově povolovány buď na období
celého kalendářního roku nebo na období 6 či 3 měsíců v kalendářním roce. V minulém
roce bylo 86 % všech povolení vydáno na 6 měsíců. Na období celého kalendářního roku
byla žádána povolení spíše výjimečně - 4 %. Tento postup volí žadatelé proto, že správní
poplatek za vydání povolení se u VHP, na rozdíl od dalších sázkových her a loterií, hradí
již před vydáním povolení. Uvedený správní poplatek je stanoven pro jednotlivá časová
období v zákoně č.368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
pevnou částkou.
Podle údajů obcí, okresních a magistrátních úřadů bylo v r. 2001 provozováno v ČR
celkem 41 300 kusů VHP (přepočtených na kalendářní rok), za které byl zaplacen
správní poplatek. Za vydaná povolení k provozování bylo vybráno celkem 1 352 mil. Kč,
které jsou z poloviny příjmy rozpočtů obcí a z poloviny příjmem státu. Hodnota
vybraných správních poplatků meziročně stoupla o 9,1 %, což vyplývá z níže uvedené
tabulky.
Příjmy obcí jsou též místní poplatky za provozované VHP, které v r. 2001 dosáhly
hodnoty 790 mil. Kč (v r. 2000 720 mil. Kč). Současně jsou provozovatelé VHP povinni
odvádět část výtěžku na veřejně prospěšné účely. Tyto finanční prostředky jsou stejně
jako místní poplatky výhradně příjmy obcí a jejich objem se odhaduje na 400 - 500 mil. Kč.
To značí, že v r. 2001 průměrné zpoplatnění za jeden VHP dosáhlo cca 63 tis. Kč, což za
rok 2001 činí celkem cca 2,6 mld. Kč.
Vyčíslené finanční prostředky čerpalo v minulém roce 2 625 obcí, kde byly VHP s jejich
souhlasem povoleny provozovat. Oproti roku 2000 počet provozovaných VHP v r. 2001
stoupl o 9 % a přesáhl tak úroveň r. 1998.
Od platnosti již zmíněného zákona č. 149/1998 Sb., povoluje provoz VHP v kasinech za
českou i cizí měnu Ministerstvo financí. V roce 2000 povolilo samostatné oddělení 601 do
provozu v kasinech 938 kusů VHP, za což byl vybrán správní poplatek ve výši cca 30 mil.
Kč. V roce 2001 bylo do provozu v kasinech povoleno celkem 1 273 kusů VHP, což
znamená meziroční nárůst o více jak třetinu.. Hodnota vybraného správního poplatku,
která je v tomto případě poukazována na účet Ministerstva financí, činila 41,7 mil. Kč. Za
tyto VHP jsou rovněž hrazeny místní poplatky a odváděna část výtěžku na veřejně
prospěšné účely. Počet provozovaných VHP v kasinech a vybrané správní poplatky
jsou uvedeny v celkových údajích o provozovaných VHP za r.2001.
Vývoj počtu provozovaných VHP a vybraných správních poplatků uvádí níže uvedený
přehled.
Provozované výherní hrací přístroje, za které byly v ČR zaplaceny správní poplatky
(přepočteno na období kalendářního roku - 12 měsíců)
|
Rok | Počet provozovaných
výherních hracích přístrojů | Hodnota zaplacených
správních poplatků |
1998 | 39 750 | 1,150 mld. Kč |
1999 | 38 600 | 1,240 mld. Kč |
2000 | 37 850 | 1,230 mld. Kč |
2001 | 41 300 | 1,350 mld. Kč |
|
Jak již bylo zmíněno VHP se v minulém roce provozovaly celkem ve 2 625 obcích. To
znamená prakticky ve stejném počtu jako v roce předcházejícím.Pokud jde o vyměřené
pokuty, je možno konstatovat, že jejich počet proti předešlému roku poklesl zhruba o
čtvrtinu a jejich vyměřená hodnota, která dosáhla částku 3 569 tis. Kč je taktéž nižší o 25
%. Ve 44 okresech nebyly finanční sankce za porušení platných právních předpisů
uplatněny vůbec. Z toho je možno usuzovat, že nastal na další positivní posun jak co do
provozovatelské kázně tak i co do její disciplinovanosti.K tomu především přispívá stále
větší počet budovaných heren, kde je zajištěn řádný dozor na úkor míst v restauracích
a dalších místech mimo herny.
V některých případech zůstává stále problémem provádění řádného a včasného
vyúčtování provozu VHP, na což pracovníci obcí v poslední době poukazují, protože v
jejich vlastním zájmu kontrolují správnost výpočtu části výtěžku, který je příjmem jejich
obcí. V tomto směru je třeba připomenout, že veškeré účetní operace musí být vedeny
odděleně od případných dalších aktivit provozovatele. V zásadě se v tvorbě těchto
podkladů vychází z technického vybavení samotných výherních hracích přístrojů.
Všechny tyto VHP jsou totiž opatřeny počítadly - dvojí kontrolou pro zjišťování
tržeb.Předmětné tržby se evidují podle požadavků uvedených v ustanovení § 5 Vyhlášky
Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích. Vyúčtování samotné je pak
nutno zpracovat dle kriterií § 20 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách, ve znění pozdějších předpisů. Z toho vyplývá, že při vypracování vyúčtování
provozu VHP v dané obci se od vložených finančních prostředků (IN) odečtou vyplacené
finanční prostředky (OUT), zaplacené správní a místní poplatky a z takto vykalkulované
základny se pak vypočte hodnota části výtěžku s použitím principů a procenta odvodu
dle tabulky uvedené v ustanovení § 4 odst. 2 zákona. Takto vykalkulované finanční
prostředky jsou pro provozovatele odvodem a podle § 18 odst. 4 zákona pro obec
příjmem.
Na druhé straně ustanovení § 16 zákona ukládá příjemcům části výtěžku z loterií a jiných
podobných her doložit užití těchto finančních prostředků na veřejně prospěšné účely
provozovatelům, a to nejpozději do 90 dnů po skončení účetního období nebo
vyúčtování hry. Provozovatel je povinen tyto údaje předložit orgánu, který loterii nebo
jinou hru povolil, v případě provozovatele her podle § 2 písm. e) rovněž příslušnému
orgánu státního dozoru. V praxi to znamená, že příjemce části výtěžku - obce - tato
potvrzení vystavují pro provozovatele VHP nejpozději do 31. května následujícího roku
po skončení účetního období nebo vyúčtování hry (účetním obdobím se rozumí
kalendářní rok). To mimo jiné znamená, že do této doby příjemce části výtěžku tyto
finanční prostředky také obdržel zpravidla v termínu uvedeném v povolení.
UNASO - sdružení zábavního průmyslu, které sdružuje provozovatele VHP, informovalo
Ministerstvo financí v tom smyslu, že některé obce tuto povinnost stanovenou jim
zákonem ani po urgencích neplní a užití přijatých finančních prostředků na veřejně
pospěšné účely písemně nedokládají. Ministerstvo financí požádalo písemně v listopadu
loňského roku okresní a obecní úřady, aby v tomto směru urychleně zjednaly nápravu a
přispěly tak k řádnému provozování sázkových her a hlavně k efektivnímu využití
finančních prostředků k výše uvedeným účelům. K důslednější kontrole tohoto úkolu
Ministerstvo financí vyzvalo i příslušné finanční úřady.
Jak z předchozího textu vyplývá, loterie a ostatní sázkové hry plní více funkcí.
Především stále ve větší míře uspokojují hráče o různé druhy sázení. Objem vsazených
prostředků v minulém období dosáhl již více jak 60 mld. Kč. Sázkové hry stále vyšší
měrou přispívají k tvorbě prostředků na veřejně prospěšné účely. Zanedbatelné nejsou
ani prostředky, které jak výše uvedeno čerpají obce formou místních a správních
poplatků. To znamená, že stále vyšší nároky je třeba objektivně klást na výkon státního
dozoru a prováděné kontroly nad oblastí sázkových her a loterií. Vedle věcných kontrol
týkajících se dodržování pravidel jednotlivých her se musí kontrolní činnost zaměřovat
na kontrolu ekonomickou, zejména spojenou s řádným vyúčtováním provozu
jednotlivých her a správné tvorby a užití části výtěžku na veřejně prospěšné účely pro
oblasti sociální, kulturní, sportovní, zdravotní, ekologické apod.
Jindřich P a n g e r l Ministerstvo financí ČR
|