Několik poznámek k povolovacímu řízení VHP v roce 2004

V České republice se v posledních letech provozuje více jak 40 tisíc výherních hracích přístrojů ročně. Ze statistiky vyplývá, že do provozu jsou povolovány obcemi v rozhodující míře na období šesti měsíců nebo na období kratší. Naopak na celý rok žadatelé o povolení žádají spíše výjimečně. Z toho vyplývá, že v České republice se uskutečňuje ročně téměř 100 tisíc správních řízení, kterými jsou VHP povolovány do provozu.

foto
foto
Jindřich Pangerl,
Ministerstvo financí ČR

Pozitivně lze hodnotit skutečnost, že kvalita povolovacího procesu postupně stoupá, hlavně v obcích, kde jsou opakovaně provozovány VHP ve větším počtu. K tomu napomáhá současná stabilizace a zvyšující se odbornost pracovníků na obecních a městských úřadech, kteří se touto problematikou zabývají. Také žadatelé o povolení jsou obecně disciplinovanější a až na výjimky výherní hrací přístroje řádně provozují.

Ukazuje se však, že dosažená úroveň v provozování VHP bude v následujícím období vyžadovat orientaci zejména na kontrolní činnost a výkon státního dozoru právě do oblasti správní a ekonomické. Přitom oblast správní v tomto smyslu zahrnuje především vlastní povolovací proces včetně aktivnějšího plošného ově-řování stanovených podmínek provozování v souladu s loterním zákonem, ale i právními předpisy, které s provozováním VHP souvisejí. Ekonomickou oblastí se pak rozumí především vedení přesné evidence tržeb a ostatních podkladů nezbytných pro vyúčtování provozu VHP. K dotazům, které docházejí na Ministerstvo financí, a které se opakují, patří např. následující problematické okruhy:

Funkce osoby, která odpovídá za zákaz hry osob mladších 18 let

Tuto nosnou problematiku při provozování VHP řeší ustanovení § 19 odst. 1 písm. e) zákona č.202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), který počítá s tím, že povolení k provozování obsahuje též jméno osoby (osob), která odpovídá za zákaz hry osob mladších 18 let v místě pro stále umístění VHP. Pro příslušný správní orgán, jež rozhoduje o vydání povolení provozu VHP, je potom tato osoba odpovědnou na základě jejího "ohlášení" žadatelem o povolení provozu VHP. Ustavení příslušné osoby do této funkce, respektive tento vztah, je potom nutné ošetřit písemnou formou smlouvy. Nezbytné je i poučit takovou osobu, že v případě neplnění povinností ze zákona vyplývajících může být použit veřejnoprávní postih uvedený v § 48 zákona.

Často je diskutován počet osob, který má být ustaven do funkce odpovědné osoby. Ten sice není zákonem limitován, ale mělo by být postupováno tak, aby byly naplněny sledované povinnosti, tj. např. že taková osoba musí být přítomna na stanovišti VHP po celou dobu provozování. Je-li těchto osob ustaveno více, musí být přijatá taková organizační opatření, aby bylo dovoditelné, která z těchto osob měla být přítomna. Z toho vyplývá, že bez ohlášení odpovědné osoby povolujícímu orgánu nemůže být žadateli o povolení provoz VHP povolen.

Pojem herna

Parametry pojmu herna pro provoz VHP jsou stanoveny jen v ustanovení § 17 odst. 9 zákona, kde se hernou rozumí místnost, která je určená zejména k provozování VHP. Ve spojení s ustanovením § 17 odst. 8 téhož zákona potom platí, že pouze v hernách a kasinech může být umístěno více než 6 VHP a podle § 17 odst. 7 zákona ještě platí, že jenom na těchto místech lze provozovat kumulovanou výhru "jackpot".

Ve smyslu stavebně právních předpisů je po- jem herna podřaditelný pojmu provozovna. Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve svém ustan. § 82 odst. 2 stanoví, že má-li být stavba užívaná jako provozovna, je kolaudační rozhodnutí zároveň osvědčením, že provozovna je způsobilá k provozu. Ani prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu žádné požadavky specielně pro herny nepředepisují. Hernu ve smyslu § 17 odst. 7 zákona schvaluje pro provoz správní orgán uvedený v ustan. § 18 odst. 1 zákona.

Ověřování platnosti výpisů osvědčujících provozuschopnost VHP

V současné době osvědčují provozuschopnost VHP dvě autorizované osoby, a to Elektrotechnický zkušební ústav, Praha a Institut pro testování a certifikaci, a. s., Zlín. Jelikož v minulém roce v některých případech docházelo k falsifikaci výpisu osvědčení jednotlivých VHP, dohodlo Ministerstvo financí s oběma autorizovanými osobami, že budou vydávat na svých webových stránkách seznamy platných výpisů osvědčení o provozuschopnosti a seznamy vydaných duplikátů těchto dokumentů. Z toho vyplývá, že každý povolující orgán si může ověřit v případě pochybnosti pravost předložených dokumentů pro správní řízení.

Kontrola předkládání herních plánů

Od začátku tohoto roku výše uvedené autorizované osoby ve spolupráci s obcemi zvýšily technické kontroly provozu VHP ve smyslu ustan. § 46 odst. 3 zákona. Výsledkem této činnosti jsou i zjištění, že v provozovnách VHP nejsou hráčům k disposici herní plány a provozované VHP ne vždy zajišťují hráči vý-platu zbytkového vkladu. V tomto směru je třeba upozornit, že všechny vklady i výplaty výher včetně zbyt-kových vkladů musí být evidovány pomocí zabudova-ných počítadel VHP a zaznamenány do účetních dokladů dle podmínek uvedených v § 5 vyhlášky Mini-sterstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích.

Pokud jde o předkládané herní plány ke správnímu řízení o vydání povolení provozovat VHP, je nutno konstatovat, že jejich texty nejsou vždy v souladu s § 42 zákona aplikovány na sázkovou hru dle § 2 e) zákona a často neobsahují ani režim vracení zmíněného zbytkového vkladu. Naopak jsou v nich uváděny odstavce, které nevyplývají ze zákona ani z vydaných výpisů osvědčení o provozuschopnosti. Takové nedo-statky je třeba pro následující povolovací řízení pro rok 2004 v herních plánech urychleně odstranit. Herní plány také musí být podepsány žadatelem o povolení.

Větší pozornost než dosud je také třeba věnovat úrovni předkládaných "Řádů heren" dle § 17odst. 9 zákona. Žadatelé o povolení mohou v tomto smyslu požádat o pomůcku na Ministerstvu financí a každý provozovatel si ji může upravit na svoje provozní podmínky.

Kumulovaná výhra - JACKPOT

Platný zákon o loteriích a jiných podobných hrách ustanovením § 17 odst. 7 praví, že VHP na české koruny mohou být propojeny se zařízením, které umožňuje kumulovanou výhru. Jedná se o samostatné zařízení, které je programově nezávislé na herních programech propojených VHP. Je třeba upozornit, že kumulovanou výhru povolující orgány schvalují formou herního plánu kumulované výhry, a to podle § 19 zákona. Zařízení kumulované výhry a jeho provoz musí splňovat ustanovení zákona uvedené především v § 1 a 2. Tyto skutečnosti, mimo ostatních podmínek, za kterých se tato výhra povoluje provozovat a vyplácet, musí obsahovat herní plán kumulované výhry, který pak schvaluje povolující orgán.

Identifikační známky pro provoz VHP

Objednané známky pro provoz VHP v r. 2004 krajskými úřady budou rozeslány stejně jako v mi-nulých letech v polovině října 2003. To znamená, že obce si budou moci zajistit tyto známky pro potřeby správního řízení před hlavním povolovacím obdobím pro rok 2004 v dostatečném časovém předstihu. Vzhledem k tomu, že v tomto roce bylo zjištěno Policií České republiky padělání známek, známky 2004 budou vybaveny novými dokonalejšími ochrannými prvky.

Závěrem je potřebné konstatovat, že povinností orgánů státního dozoru je soulad údajů uvedených v žádostech o povolení, vydaných povoleních, výpisech osvědčení a dalších dokumentech u provozovaných VHP pravidelně a opakovaně kontrolovat. Dosavadní praxe na tomto úseku potvrzuje, že tomu tak vždy není. Jak ukazují současné kontroly autorizovaných osob a zejména některých městských úřadů, nejúčinnější jsou kontroly, které vykonávají zkušení pracovníci, a to přímo na stanovištích provozovaných VHP. To také proto, že umožňují zjištěné nedostatky a příp. rozpory se zákonem nejen řešit efektivně ale i operativně.