K aktuálním otázkám provozování výherních hracích přístrojů

Parlament České republiky v minulém roce přijal zákon č. 320/2002 Sb., který doplnil a změnil s účin-ností od 1. ledna 2003 zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách.

foto
foto
Jindřich Pangerl,
Ministerstvo financí ČR

Parlament České republiky v minulém roce přijal zákon č. 320/2002 Sb., který doplnil a změnil s účin-ností od 1. ledna 2003 zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách (dále jen zákon) a přijal i další navazující zákony v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů k 31. prosinci 2002. Z těchto nově platných právních předpisů od 1. ledna tr. mimo jiné vyplývá, že krajské úřady jsou zmocněny k výkonu některých pravomocí na úseku loterií a jiných podobných hrách, konkrétně např. při povolování provozu výherních hracích přístrojů (VHP), k výkonu státního dozoru, udělování nápravných opatření, staly se odvolacími orgány atd.

Krajské úřady zabezpečují i další úkoly týkající se metodické a organizační činnosti na tomto úseku, které dosud pro potřebu obcí vykonávaly okresní úřady. Jsou distribučním a evidenčním místem identifikačních známek pro území svého kraje a odpovídají za protokolární zúčtování známek za svůj územní celek. Jsou pověřeny i kontrolou správnosti výběru správních a místních poplatků a poskytují povolujícím úřadům konkrétní metodickou pomoc v rozsahu zákona a dalších právních předpisů souvisejících s provozováním sázkových her. Touto činností získávají přehled o vybraných obcích v regionu, které získávají nemalé finanční prostředky do svých rozpočtů formou již zmíněných správních a místních poplatků a odvodů části výtěžku na veřejně prospěšné účely. Kladně je třeba hodnotit, že krajské úřady v současné době aktivně řeší některé nedostatky vyskytující se v právě prováděném vyúčtování provozu VHP za uplynulé období. Někteří provozovatelé totiž stále neoprávněně kalkulují při výpočtu části výtěžku např. s vlastními náklady a snižují tak v rozporu se zákonem základnu pro správný výpočet tohoto daňového odvodu. Praxe také ukazuje, že větší pozornost musí kontrolní systém věnovat výběru místních poplatků, a to zvláště za VHP provozované v kasinech.

Kontrolní činnost kompetentních orgánů a výsledky jejich práce, jsou neustále diskutovány, není obecně na požadované úrovni. Týká se to i ověřování stanovených technických parametrů VHP přímo v místech jejich provozu, tj. v hernách, restauracích apod. Tuto technickou kontrolu ze zákona zajišťují spolu s povolujícími orgány obě autorizované osoby, které byly ministerstvem financí pověřeny osvědčováním provozuschopnosti VHP, tj. Elektrotechnický zkušební ústav v Praze a Institut pro testování a certifikaci, Zlín. K zvýšení efektivnosti kontrol bylo ministerstvem financí autorizovaným osobám zadáno stejné zaměření těchto prověrek, a tak jejich praktické výsledky budou moci být v průběhu roku 2003 objektivně posuzovány a porovnávány. Pozitivním jevem v tomto směru se ukazuje postup obecních úřadů. Tyto totiž projevují o spolupráci na společných prověrkách s autorizovanými osobami větší zájem než v minulém období.

Jak známo v posledních letech se počet provozovaných VHP ustálil a pohybuje se okolo čtyřiceti tisíc ročně. To mimo jiné znamená, že i v loňském roce proběhlo cca 100 tisíc správních řízení, kterými byly VHP povolovány do provozu. V  roce 2003 bylo podle požadavků provozovatelů vydáno 86 % povolení na období 6 měsíců. Na období celého kalendářního roku jsou povolení žádaná prakticky jen výjimečně, což odpovídá 4 %. Tyto proporce se prakticky dlouhodobě nemění.

Podle údajů krajských úřadů bylo v roce 2002 provozováno 42 900 kusů VHP, za které byl zároveň vybrán správní poplatek. Oproti r. 2001 se počet provozovaných VHP mírně zvýšil, a to cca o 1 600 kusů. Za vydaná povolení k provozování bylo vybráno formou správních poplatků celkem 1,405 mil. Kč, které jsou z poloviny příjmem rozpočtů obcí a z poloviny příjmem státu.

Příjmy obcí tvoří též místní poplatky za vlastní provoz VHP. Ty dosáhly hodnoty v loňském roce 830 mil. Kč (v roce 2001 790 mil. Kč) a odvody na veřejně prospěšné účely, které jsou odhadovány na 450 - 500 milionů.

Vyčíslené finanční prostředky čerpalo v loňském roce 2656 obcí, které VHP povolovaly do provozu ve svých územních obvodech. To znamená, že v roce 2002 byly ve srovnání s rokem 2001 VHP provozovány navíc v 31 obcích.

V hernách kasin se v roce 2002 provozovalo celkem 1550 kusů VHP, což je cca o 300 VHP více než v roce předešlém. Za vydaná povolení vybralo ministerstvo financí 50 mil. Kč. Za provozované VHP v kasinech jsou obcím podle zákona o správních poplatcích rovněž hrazeny místní poplatky a provozovatelé jsou povinni odvádět část výtěžku na veřejně prospěšné účely sociální, zdravotní, ekologické, kulturní, sportovní atd. Uvedený počet VHP provozovaných v hernách kasin a další výše uvedené ukazatele jsou zahrnuty v celkových údajícho provozovaných VHP za minulý rok.

Vývoj počtu provozovaných výherních hracích přístrojů a zaplacených správních poplatků uvádí níže uvedený přehled.

Provozované výherní hrací přístroje, za které byly v ČR zaplaceny správní poplatky (přepočteno na období kalendářního roku - 12 měsíců)

Rok Počet provozovaných výherních hracích přístrojů Hodnota zaplacených správních poplatků
1998 39 750 1,150 mld. Kč
1999 38 600 1,240 mld. Kč
2000 37 850 1,230 mld. Kč
2001 41 300 1,350 mld. Kč
2002 42 900 1,405 mld. Kč

Vyměřené pokuty dosáhly za minulý rok prakticky stejné úrovně jako v roce 2001. Jejich hodnota činila 3 440 tis. Kč a byly uloženy ve 156 případech. Největším problémem zřejmě byla nízká úroveň kontroly vícemístných rulet v režimu VHP, které povolovaly do provozu obecní úřady, ale přitom ne vždy prováděly důsledný státní dozor. Ministerstvo financí předpokládá, že pověřené autorizované osoby budou přísněji posuzovat především osazení programového vybavení u těchto zařízení a jeho soulad s osvědčenými parametry podle § 17 odst. 4 zákona.

Provozovatelům kumulované výhry - JACKPOT v hernách je nutno připomenout že tento zvláštní druh výhry musí odpovídat všem požadavkům zákona a může být povolen jen formou herního plánu, který musí schválit příslušný povolující orgán podle § 19 odst. 1 písm. a) zákona. V jiném případě jde o nepovolenou výhru, takový provozovatel ji provozuje v rozporu se zákonem a vystavuje se sankčním opatřením podle § 43 a § 48 zákona.

Závěrem je v tomto období na místě také připomenout povinnost včasného odvodu prostředků na veřejně prospěšné účely v takovém časovém předstihu, aby příjemci části výtěžku - v tomto případě obce - mohly ve svých potvrzeních do 31. května tr. uvést jednak příjem konkrétní finanční částky a jednak její užití ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 zákona.

Plnění tohoto základního úkolu stanoveného zákonem budou v letošním roce důsledněji ověřovat finanční úřady a jak bylo zmíněno výše o tuto problematiku se živě zajímají i krajské úřady. Ministerstvo financí předpokládá, že po čtyřletém působení zákona na tomto úseku se žádné závady a nedostatky nebudou vyskytovat a všichni provozovatelé si tuto povinnost odpovědně splní.

Jindřich Pangerl
Ministerstvo financí ČR